2007-08-15

Vad kan jag göra med hjulen?

Hjulen är ett av det svårare sakerna att fixa på en retrovagn. Väldigt svårt att få tag på nya och svårt att ersätta med exakt rätt hjul. Men har man tur kan man hitta hjul från en annan vagn som kanske gått sönder på nåt annat sätt. Och dagens lufthjul kan passa. Men många av oss tycker det förstör helheten i en retrovagn. Äldre hjul (och chassin) kan finnas på sopstationen. Men på en del ställen får man inte ta det som är slängt (tyvärr) Men det går ju att kolla...
Nya däck går att beställa. Men det enda stället vi hittat är en holländsk sajt och www.pramtyres.co.uk. De som prövat den holländska sidan har bara haft goda erfarenheter av dem. Den andra känner jag inte till nån som beställt ifrån.
//Boothwalker

För att få däcken vita igen (förutsatt att vitt är originalfärgen =) Kan man skrubba dem med stålull. Är de inte vita sen innan blir de kanske renare av det =)
//Jag af

Skurcreme typ Vim /Cif funkar kanon att "diska" hjulen med med vanlig diskborste , arbeta länge med lite vatten så det löddrar. Tar även bort det äckliga svarta grejset som blir i ekercentrumet
//Misfits

Man kan rikta upp hjulpinnen, det är den som ofta gör att ett hjul inte rullar jämt då den ibland kan ha blivit böjd...
//Cicci

Jag har prövat att "spackla" sprickorna i däcken. Det var himmlans pillrigt. Jag använde latexfog för utomhusbruk och spädde med lite vatten. Tror det blir bäst om man tar av gummit av hjulen först, i fall man skulle råka spilla. Men jag hade bara små sprickor. Ska man laga stora finns en tub som heter marin-lim. Det är också som gummimassa men mycket tjockare och starkare. Det lagar jag mina hästtäcken med och det är oförstörbart.
//Alexandra2

Fler hjultips? Hör gärna av dig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skurcreme typ Vim /Cif funkar kanon att "diska" hjulen med med vanlig diskborste , arbeta länge med lite vatten så det löddrar. Tar även bort det äckliga svarta grejset som blir i ekercentrumet